Kvalitet, service och undersökningar

En viktig del i den politiska styrningen är att utveckla kvaliteten i verksamheterna. Kvalitet i Bengtsfors kommun definieras av förmågan att samtidigt tillgodose behov och infria realistiska förväntningar hos medborgare, medarbetare och uppdragsgivare.

Förvaltning, kommunala bolag och privata aktörer som bedriver kommunalt finansierad verksamhet ska bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete som kännetecknas av:

  • Brukar/kund- och behovsorienterat perspektiv.
  • Medvetenhet om de förväntningar som medborgare/brukare, personal och politiker har på verksamheten.
  • Dialog och samverkan.
  • Arbete med ständiga förbättringar.
  • Uppföljning och mätning.

I uppföljnings- och utvärderingsarbetet ska fyra kvalitetskriterier som är särskilt viktiga i all kommunal verksamhet beaktas: tillgänglighet, bemötande, inflytande och kompetens. Kvaliteten i verksamheten utvecklas genom:

    • Att systematiskt fånga upp synpunkter från medborgarna/brukarna.
    • Att jämföra sig med andra.
    • Att systematiskt mäta den upplevda kvaliteten i servicen.

    Kontakt

    Katrin Sandberg
    Biträdande kommundirektör
    0531-52 60 38
    katrin.sandberg@bengtsfors.se

    Skriv ut
    Senast uppdaterad: 20 oktober 2022
    Sidan publicerad av: Anna Sandström