Upphandling

Som kommun följer vi lagen om offentlig upphandling vid inköp av varor och tjänster. Du som leverantör lämnar anbud på den vara eller tjänst som upphandlas.

Vid inköp av varor och tjänster till mindre värden kan direktupphandling göras. Bedömning görs utifrån kommunens upphandlings- och inköpspolicy.

Hur/var hittar jag kommunens upphandlingar?

Vi använder oss av e-Avrop som är en annonsdatabas och ett upphandlingsverktyg som knyter samman offentliga inköpare och privata leverantörer. Vissa av våra upphandlingar sker i samarbete med övriga Dalslandskommuner.

På e-Avrop hittar kommunens upphandlingar, både de aktuella och de planerade:

Hur blir jag leverantör till kommunen?

För att bli leverantör till Bengtsfors kommun behöver du delta i kommunens upphandlingar och vinna anbudet.

Allt som kommunen köper i form av varor, entreprenader och tjänster måste konkurrensutsättas för att säkerställa att skattemedel används så effektivt som möjligt.

Kommunen sammanställer ett upphandlingsdokument som annonseras i en nationell databas för offentliga upphandlingar, e-Avrop. I upphandlingsdokumentet står allt som krävs för att lämna anbud. För att hämta upphandlingsunderlaget och för att kunna lämna anbud måste man registrera ett konto på e-Avrop, det är kostnadsfritt.

Registrera konto

Du behöver ha ett konto på e-avrop.com för att lämna ett anbud. Att registrera ett konto kostar ingenting.

Lämna anbud

Det finns oftast flera formella krav som ditt anbud måste uppfylla för att bli godkänd.

Efter att ha hämtat dokumenten i upphandlingen, har vi följande råd att ge:

  • Du loggar in på E-avrop.com för att lämna anbud. Klicka på knappen "Logga in" i sidhuvudet.
  • Välj den upphandling du vill lämna anbud på och ta del av upphandlingsdokumentet.
  • Börja skriva anbudet så tidigt som möjligt.
  • Ställ frågor om något är oklart. Det görs under ”Frågor & Svar” eller kontakta vår upphandlare.
  • Följ upphandlingsunderlagets struktur och tänk på att du fylla i och bifoga alla begärda handlingar
  • Använd eventuella svarsmallar
  • Upphandlingsunderlaget omfattar samtliga handlingar inklusive eventuella frågor och svar samt kompletteringar som inkommit under anbudstiden.

Välkommen med ditt anbud!

Tänk på!

  • Skapa konto på e-Avrop.
  • Bevaka upphandlingar som annonseras i Bengtsfors kommun, men även på den CPV-kod som berör din verksamhet.
  • Kontrollera alltid vad som skrivs i ”frågor och svar”. Informationen här är en del av upphandlingsdokumentet.
  • Lämna in anbud i god tid. Det kan strula med inloggning med mera och det kan vara svårt att få support sent på kvällen.
  • Tveka aldrig att kontakta vår upphandlare om något känns oklart.

Avtal och avtalsvillkor

Ett stort antal avtal är aktiva mellan Bengtsfors Kommun och olika företag. I kommunens avtalsdatabas Länk till annan webbplats. finns information om ingångna avtal med information om varan/tjänsten, avtalstider, leverantör, villkor med mera.

Hör av dig vid frågor eller funderingar

Vid frågor, funderingar kring upphandling, om du stöter på problem vid registrering av konto i e-Avrop, har svårt att hitta annonserade upphandlingar eller om ni bara vill prata upphandling - kontakta vår upphandlare.

Vi jobbar för en bra dialog med våra leverantörer och ser fram emot ett gott samarbete.

Kontakt

Katarina Gip
Upphandlare
0531-52 60 40
katarina.gip@bengtsfors.se

Skriv ut
Senast uppdaterad: 19 september 2023
Sidan publicerad av: Anna Sandström