Vård av unga?

Undrar hur ni tänker och diskuterar när ni skiljer ett autistiskt barn från sin mamma och tryggheten det innebär för barnet. Ett barn med NPF ADHD Aspergers och andra funktionsnedsättningar, Får bästa vården på hemma plan hos föräldrarna med LSS stöd...

Hur ser ni på socialtjänsten förslag om diverse vård för barn och unga med nevropskiatrisk funktionshinder?

Och vad har ni politiker för kunskaper inom autistspektrumsdiagnoser?

Många barn far så illa pga att dom har diagnoser som ni anser vara socialt nedbrytande beteende och sätter då LVU 3 på denne.

När dom inte själva kan hjälpa hur dom tänker och reagerar för att dom har NPF ADHD Aspergers mm.

Vill gärna ha svar på mina frågor hur ni tänker kring detta med autism och LVU.

Och vad ni har för utbildning och kunskaper inom området...

Följande text är bifogad frågan:

I Sverige har vi under många år haft olika typer av tvångslagstiftningar för skilda ändamål. De som varit aktuella vid autism har varit lagen om psykisk tvångsvård (LPT), som primärt har använts vid akuta problem hos vuxna, och lagen om vård av unga (LVU), som använts vid beteendeproblem som medfört större problem än man kunnat handskas med på frivillig väg. För att kunna omhänderta en person enligt LPT krävs en allvarlig psykiatrisk störning, vilket autism eller Aspergers syndrom inte är. LPT har primärt använts på vuxna med akut självskada, allvarliga tvångssymptom eller psykotiska symptom, medan man från barn- och ungdomspsykiatrins sida ofta har hänvisat till LVU om läkare har försökt skriva vårdintyg enligt LPT på ett barn.

Under 2010 har två ärenden avgjorts i Regeringsrätten, där man i båda fall har avgjort att man inte kan tillämpa LVU för att handskas med problem som beror på en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det innebär att man enligt dessa avgöranden inte kan använda LVU för att omhänderta barn med autism/Aspergers syndrom om barnets beteendeproblem är vanliga vid autism, och man inte omedelbart kan hitta andra orsaker.

Orsaken till dessa avgöranden är att man ansett att de tvångsverktyg som finns i LVU inte är meningsfulla vid beteendeproblem som kan kopplas till autism och Aspergers syndrom. Tvångsverktygen i LVU är till exempel att hindra kontakt med omvärlden, fysisk avskiljning i form av inlåsning eller vård i enskildhet.

I många fall placeras barn som omhändertagits enligt LVU på ungdomshem i Statens institutionsstyrelses regi. På dessa hem är barnet i de flesta fall inte placerad tillsammans med andra med samma problematik, utan på blandade institutioner där en del har diagnos medan andra har omhändertagits på grund av kriminalitet eller missbruk. Det finns dock några få specialavdelningar i Sverige för ungdomar med neuropsykiatriska funktionshinder som omhändertagits enligt LVU.

Vid institutionsplacering vid autism eller Aspergers syndrom rekommenderas ofta att man placeras i verksamheter där det finns specifik autismkunskap. Därför är Regeringsrättens avgöranden i linje med allmänna rekommendationer rörande autism. Dessutom används LVU ofta istället för straff, vilket inte är meningsfullt om man placeras för beteende man på grund av sin funktionsnedsättning inte kan rå för.

Exempel på orsaker till omhändertaganden av ungdomar med autism eller Aspergers syndrom enligt LVU under senare år är överdrivit datorspelande, skolk, självskadande beteende och konflikter med skolpersonal, beteende man i autismpedagogiska verksamheter är vana vid att hantera utan behov av tvångsåtgärder.

Regeringsrättens avgöranden kan ses som en urholkning av LVU, inte minst med tanke på att en stor del av omhändertagna ungdomar har en neuropsykiatrisk diagnos. Man kan dock också se avgöranden som ett tydliggörande av LVU:s roll i samhället, nämligen att ge möjlighet att omhänderta ungdomar som utgör en fara för sig själv eller andra, men som inte har en allvarlig psykiatrisk störning eller en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Det innebär att kommunernas ansvar för att erbjuda relevanta pedagogiska verksamheter för barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar stärks. Kommunerna måste dessutom skapa verksamheter som innebär att barnet eller ungdomen medverkar frivilligt, vilket är helt i linje med LSS.

Bo Hejlskov Elvén, november 2010

Hej och tack för ditt brev

I Bengtsfors kommun är det sociala utskottet som beslutar om vårdinsatser för barn och unga. Besluten utgår från en utredning som socialtjänsten gjort om barnets behov och vilka vårdinsatser som är lämpliga i det enskilda fallet. Varje barn och situation är unik och det är inte möjligt att svara på hur olika diagnoser påverkar insatserna. I de allra flesta fall görs planering och insatser tillsammans med vårdnadshavare och i frivilliga former. I enstaka fall kan tvångsvård under en begränsad tid vara nödvändigt. Sådana beslut fastställs alltid av domstol. Det är vid tvångsvård alltid en målsättning att så snart som möjligt komma överens om frivillig vård. Som politiker har vi inte specialistkunskaper, vi grundar våra beslut på de utredningar som kunniga medarbetare tagit fram.

När utskottet sammanträder om enskilda ärenden, har den som berörs alltid möjlighet att delta och ge sin syn på saken. Utskottet är positivt och välkomnar sådant deltagande.

Hälsar
Carl Kullgren (L), ordförande sociala utskottet

Skriv ut
Senast uppdaterad: 18 september 2018
Sidan publicerad av: Anna Sandström