Hej

Biståndshandläggare

Vi behöver dig till Individ- och familjeomsorgen, välkommen med din ansökan senast .

Det här är vi

Mellerud och Bengtsfors kommuner tänker nytt för att lösa framtidens kompetensförsörjning och säkra socialtjänstens utvecklingsarbete! Från och med hösten 2021 har kommunerna en gemensam styrning och ledning av det sociala området. Verksamheten leds av en gemensam socialchef och delas in i fem områden; individ och familjeomsorg, vård och omsorg boende, vård och omsorg, stöd och service (LSS och socialpsykiatri) samt stab och administration. Genom samarbetet skapas möjligheter att dela både chefstjänster och specialistkompetenser på ett sätt som blir fördelaktigt för båda kommunerna. Det finns en stor nytta med samarbetet då många frågor kopplade till kvalitetsutveckling och kvalitetsledningssystem är likartade i kommunerna, särskilt på en övergripande nivå. Vi arbetar enligt devisen ”Vi är i framkant och har en unik samverkan där individen alltid är i centrum”.

Individ- och familjeomsorgen i Bengtsfors kommun består från årsskiftet av fyra enheter; Myndighetsenheten som omfattar handläggning av barn- och unga samt vuxen missbruk och socialpsykiatri, Öppenvårdsenheten, Biståndsenheten samt Arbetsmarknad och integrationsenheten.

Inom IFO i Bengtsfors kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Ditt jobb är viktigt

Som biståndshandläggare handlägger du ansökningar om vård- och omsorgsinsatser utifrån gällande lagstiftning socialtjänstlagen. Du gör utredningar och beviljar olika typer av biståndsinsatser riktade gentemot våra äldre kommuninvånare. Insatserna innebär ibland små och ibland stora förändringar för våra brukare. Vi strävar efter att tillgodose den enskildes behov utifrån ett salutogent perspektiv, vilket innebär att vi utgår från de resurser och förmågor som den enskilde har och inte tvärtom. Förutom kontakter med enskilda personer och anhöriga har du ett stort kontaktnät inom kommunen och med andra vårdgivare.

Det här är du

Tycker du om att arbeta självständigt och vill vara med och utveckla verksamheten? Det är bra, för vi söker en person som är ansvarsfull, noggrann och kunnig i sin yrkesroll. Du ska också ha ett gott bemötande och vara empatisk mot våra brukare samt arbeta rättssäkert med fokus på den enskilde. Du tycker om möten med människor och har ett intresse av att samarbeta för att få till den bästa helhetslösningen för våra vårdtagare. Du är bra på att planera och organisera ditt arbete. Vi ser gärna att du har vana vid att använda datorer och i synnerhet dokumentationssystemet Procapita. Det är även meriterande med utbildning eller kunskap inom IBIC. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan!

Kompetenskrav

  • Socionomexamen, social omsorgsexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig.
  • Meriterande är att ha dokumenterad erfarenhet av handläggning inom det sociala området.

Körkort klass B är ett krav

Vi gillar olika!

Våra medarbetares varierande erfarenheter, kompetenser och perspektiv ger oss möjlighet att utvecklas. Vi eftersträvar jämn könsfördelning och personer med olika etnisk och kulturell bakgrund på våra arbetsplatser och välkomnar en mångfald av sökande.

Anställningsvillkor

Anställningsvillkor

Tillsvidare

Sysselsättningsgrad

100 procent

Tillträde

Snarast

Lön

Individuell lönesättning tillämpas

Förutsättningar för anställning

Anställning kommer att ske under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Välkommen med din ansökan!

Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller brev. Vi tillämpar löpande urval.

Referensnummer och ansökningsdatum

Referensnummer

110/21

Sista ansökningsdatum


Utdrag ur belastningsregistret

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Offentlig handling

Observera att vi som kommun omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.

Kontakt

Carina Holmqvist
IFO-chef
0530-181 19
carina.holmqvist@bengtsfors.se

Olle Vister, Vision
0531-52 65 21

Viktigt på riktigt

Att arbeta hos oss innebär att sätta medborgarens behov i fokus - det vill säga - att finnas till för Bengtsforsborna. Vårt jobb och våra insatser har betydelse för andra människors vardag. Vi ombesörjer allt från ettåringens behov till de äldres krav på trygghet dygnet runt, hela året.

Hos oss får du cirka 750 jobbarkompisar. Här kan du läsa mer om vilka vi är.

Välkommen till oss om du vill lägga din energi på något viktigt och innehållsrikt!

En plats för livskvalitet

Bengtsfors kommun ligger i Dalsland, mitt emellan Göteborg, Oslo och Karlstad. Ungefär 10 000 personer bor och trivs här. Kommunen är kanske mest känd för sina natursköna omgivningar med Dalslands kanal och dess sjösystem, HDK Steneby, Halmens Hus samt det årliga evenemanget Dalsland kanotmaraton+.

Här kan du läsa mer om kommunen, hitta länkar till hyresvärdar etc.

Välkommen till Bengtsfors kommun!

Foto: Sofia Magnusson

Tack men nej tack!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 25 november 2021
Sidan publicerad av: Åse Malmenklev Bryngelsson