Denna information publicerades: 2020-04-15 12.20
Informationen uppdaterades senast: 2020-04-15 12.36
Illustration: Sofia Magnusson
Corona är ett virus.
Viruset är orsak till sjukdomen covid-19.
Om du har covid-19 kan du:
Viruset smittar från människa till människa.
Det smittar lätt, när en sjuk person nyser eller hostar.
En person som är lite sjuk kan smitta.
Det är lätt att få virus på händerna.
När man tar i ansiktet med händerna, kan man bli smittad.
Tvätta händerna noga och ofta.
Ta inte med händerna i ansiktet.
Var inte nära personer som hostar och nyser.
Många vill inte ta i hand nu,
även om man är frisk.
Man vill vara säker.
De flesta behöver inte sjukvård.
Covid-19 går över av sig själv.
Stanna hemma om du är sjuk.
Hosta och nys i armvecket. Inte i handen, och inte rakt ut.
Om du är lite sjuk, kan du smitta någon annan.
När du är frisk, stanna hemma två dagar till.
Om sjuka människor stannar hemma,
smittar inte viruset fler.
Bengtsfors kommun följer det myndigheter säger.
Vissa personer blir mer sjuka av covid-19.
Därför gör Bengtsfors kommun så här:
Mer information om coronaviruset på lättläst
svenska finns på krisinformation.se.