Allas ansvar att förhindra smittspridning

Här finns rekommendationer om vad du bör, kan och får göra beroende på ålder och om du är sjuk eller inte. Regering och myndigheter är tydliga i sitt budskap – alla har ett gemensamt ansvar för att förhindra smittspridningen av Coronaviruset. 

Stäng meddelande

Om coronaviruset på lättläst svenska

Denna information publicerades: 2020-04-15 12.20

Informationen uppdaterades senast: 2020-04-15 12.36

Illustration: Sofia Magnusson

Corona är ett virus.

Viruset är orsak till sjukdomen covid-19.

Om du har covid-19 kan du:

  • hosta
  • ha feber
  • ha ont i halsen
  • ha huvudvärk
  • ha snuva
  • ha värk i musklerna
  • må illa

Hur smittar det?

Viruset smittar från människa till människa.

Det smittar lätt, när en sjuk person nyser eller hostar.

En person som är lite sjuk kan smitta.

Det är lätt att få virus på händerna.

När man tar i ansiktet med händerna, kan man bli smittad.

Vad ska man göra för att inte bli sjuk?

Tvätta händerna noga och ofta.

Ta inte med händerna i ansiktet.

Var inte nära personer som hostar och nyser.

Många vill inte ta i hand nu,

även om man är frisk.

Man vill vara säker.

Vad ska man göra om man är sjuk?

De flesta behöver inte sjukvård.

Covid-19 går över av sig själv.

Stanna hemma om du är sjuk.

Hosta och nys i armvecket. Inte i handen, och inte rakt ut.

Om du är lite sjuk, kan du smitta någon annan.

När du är frisk, stanna hemma två dagar till.

Om sjuka människor stannar hemma,

smittar inte viruset fler.

Så här jobbar Bengtsfors kommun

Bengtsfors kommun följer det myndigheter säger.

Vissa personer blir mer sjuka av covid-19.

Därför gör Bengtsfors kommun så här:

  • vi stänger vissa ställen
  • vissa ställen tar inte emot besök
  • vi kommer ha mindre aktiviteter

Mer information om coronaviruset på lättläst

svenska finns på krisinformation.se.länk till annan webbplats

Skriv ut
Senast uppdaterad: 15 april 2020
Sidan publicerad av: Anna Sandström