Nytt forskningsprojekt utvecklar förskollärares ansvars- och ledarskapsuppdrag

Forskningsprojekt om Förskollärares ansvars- och ledarskapsuppdrag

Från vänster; Kristin Ungerberg från Karlstads Universitet, Anne Svanér, Linda Andreasson, Sofia Andersson, Petra Augustsson, Kristoffer Emanuelsson, Lena Bernhardsson, Louise Hårdfelt

Karlstads universitet och Bengtsfors kommun har tecknat en överenskommelse för att tillsammans utforska förskollärares ansvars- och ledarskapsuppdrag. Det övergripande syftet är att arbeta med professionsutveckling på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet – men det är förskollärarnas frågor och idéer som ska styra innehållet. Det praktiknära forskningsprojektet genomförs inom ramen för ULF*.

Vi ska nysta i det specifika ansvar som förskollärare har enligt styrdokument, vad det innefattar och hur de ska ta sig an uppdraget med fokus på att leda arbetet. Utgångspunkten är de frågor deltagarna har och vi kommer tillsammans att söka efter svar. En viktig del är att de som arbetar i praktiken ska reflektera och prova det som vi pratar om eftersom detta praktiserande kommer generera nya frågor att diskutera. Detta blir då ett sätt att arbeta praktiskt på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet, säger Kristin Ungerberg, lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.

Sex förskollärare från Bengtsfors kommuns förskoleverksamhet i Bengtsfors tätort deltar. Projektet pågår under läsåret 2021-2022 och deltagarna träffas vid nio tillfällen.

Vi använder oss av några olika samtalsmetoder för att fördjupa vårt fokus på ledarskap. Dessa metoder kan deltagande förskollärare sedan använda på sina arbetsplatser. De kommer på så sätt att både lära om vad ledarskap är och kan vara för förskollärare samt prova metoder de kan använda för att utöva ledarskap. Det är ett intressant sätt att arbeta med professionsutveckling och kollegialt lärande. Förhoppningen är att det ska ge ringar på vattnet genom att erfarenheter och kunskaper från projektet sprids, säger Kristin Ungerberg.

Det är viktigt att utveckla och stärka förskollärarnas pedagogiska ledarskap och ansvar. Deltagarna tycker att det ska bli spännande och utmanande att se närmare på sitt eget ledarskap och få redskap att utveckla det, säger Lena Bernhardsson, rektor, och ser fram emot samarbetet.

Forskningsstudien genomförs inom ramen för ULF (Utveckling, Lärande, Forskning). ULF är en försöksverksamhet kring praktiknära forskning för att bidra till en stärkt vetenskaplig grund i lärar- och förskollärarutbildningarna samt i skolväsendet. Syftet är att utveckla och pröva olika modeller för forskning som bedrivs i nära samverkan mellan lärosäten och kommuner/skolhuvudmän.

ULF-avtal är en nationell försöksverksamhet kring praktiknära forskning för att bidra till en stärkt vetenskaplig grund i lärar- och förskollärarutbildningarna samt i skolväsendet. Karlstads universitet är ett av de lärosäten som deltar. Försöksverksamheten ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning. Vid Karlstads universitet pågår flera forskningsprojekt, även kombinationstjänster prövas.

Här finns mer information om ULF Länk till annan webbplats.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 22 december 2021
Sidan publicerad av: Sofia Magnusson