Frances Alexandra

Konstverket Moiety

Frances Alexandras verk "Moiety".

Frances Alexandra medverkar med konstverken Moiety och Distorted Minds.

Frances Alexandra är en engagerad och passionerad konstnär, hantverkare och smed. Hon är en objektmakare som arbetar med ytor, strukturer, historieberättande och koncept genom sina metallkärl och former. Frances har utvecklat ett unikt tillvägagångsätt då hon skapar sina objekt, där hon genom sina metallalster arbetar med den mänskliga utvecklingen under övergångsskeden i livet och uttrycker idéer kring identitet. Frances önskan är att konceptuellt undersöka våra delade erfarenheter och känslomässiga influenser i sitt arbete. Studerar: MFA Programme in Applied Arts and Design, Metal Art University of Gothenburg HDK, Valand, Steneby Academy of Design and Craft.

Inspiration, teknik och material

Moiety

Konstnärens beskrivning: “Moiety” är en serie varmsmidda kärl av rent järn. Inspirationen kommer från vårt psykes många lager. Här funderar jag över materialitet och koncept som trauma och identitet samt hur de kommer till uttryck i ett kärl. I den här gruppen siktar jag mot att fånga en känsla av klarhet och förstånd i förhållande till det medvetna och omedvetna sinnet.

Pris: Pris på begäran

Frances Alexandras konstverk Distorted Minds.

Distorted Minds

Konstnärens beskrivning: “Distorted Minds” är en serie varmsmidda stålkärl och deras fragment. Serien är baserad på en viktig psykoanalytisk idé. Objekten är tillverkade med traditionella så väl som mer samtida tekniker samtidigt som de behandlar relationer och samhälle. Min intention I hela denna serie är att fånga en känsla av identitet.

Pris: Pris på begäran

Skriv ut
Senast uppdaterad: 6 april 2021
Sidan publicerad av: Anna Sandström