Hampus Ekman

Halmhatt

Ett av Hampus Ekmans konstverk - Paula.

Hampus Ekman medverkar med tre olika konstverk; Orbag, Kroppen och Paula.

Hampus Ekman studerar andra året på ”Kläder och accessoarer” vid Stenebyskolan och har ambitionen att söka in på Beckmans. Hampus dras till hantverk i alla dess former och det är något som konstant intresserar och fascinerar honom. Illustrera, läderhantverk, sömnad och modehistoria ligger Hampus varmt om hjärtat.

Inspiration, teknik och material

Väska

Hampus Ekmans väska - Orbag.

Orbag

Konstnärens beskrivning: detta är en handsydd handväska med multifunktionellt handtag och avtagbar axelrem, den är baserad på min egen tolkning av den arkitekturella triaden av Kina slottet vid Drottningholm. Illustrationerna är handmålade och sedan präglat med laser. Mycket tid lades ned för att förstå och lära mig vad dessa illustrativa symboler står för inom den kinesiska kulturen.

Pris: Ej till salu.

Konsverket Kroppen

Hampus Ekmans konstverk Kroppen.

Kroppen

Konstnärens beskrivning: jag gjorde en studie om kroppen och dess anatomi från olika perspektiv. Illustrerat i torrpastell och kol resulterade det i denna serie.

Pris: 400 kronor styck eller 1000 kronor för alla tre.

Paula

Konstnärens beskrivning: Den här hatten är en accessoar från min första kollektion ‘’Paula’’. Baserad på en av de första banbrytande expressionisterna drog jag inspiration ifrån artisten Paula Modersohn-Beckers liv och konst. Jag tog mig till Bengtsfors där jag på halmens hus lärde mig hantverket att fläta och sedan genom handsömnad satte ihop hatten.

Pris: Ej till salu.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 6 april 2021
Sidan publicerad av: Anna Sandström