Yumna Alkamcha

Yumna Alkamchas konstverk "Farlig väg".

Yumna Alkamchas konstverk "Farlig väg".

Yumna Alkamcha medverkar med konstverket Farlig väg.

Yumna Alkama är 19 år gammal och kommer från Syrien men har bott i Sverige i fyra år. Yumna går årskurs 2 på Strömkullegymnasiets estetprogram. Som person är hon positiv, pigg, en bra lyssnare och hon tycker om att lära känna nya saker och att lära av andra. På fritiden läser hon böcker och umgås med sina vänner och sin familj. Hennes stora passion är dock målning och hon kan ägna många timmar under helgerna med en pensel i handen.

Inspiration, teknik och material

Konstnärens beskrivning: Målning i akrylfärg och collageteknik. Verket var en uppgift som jag fick under kursen och det kallas “May you also live in interesting times?” Det är en kommentar till världsläget, alltså att samtala om den tid vi lever i just nu. I mitt arbete ville jag berätta om hur det känns med covid-19 och jag har beskrivit det som en farlig väg. Människor går osäkert med rädsla av att falla ner eller att komma nära varandra och hjälpa till eftersom det under corona-tiden har blivit skrämmande med närhet för människor. Förhoppningsvis kommer vi en dag att se hoppfullt ljus som leder till ljusare framtid utan pandemi och det är beskrivning av det ljusblå partiet i min målning.

Pris: Ej till salu

Skriv ut
Senast uppdaterad: 6 april 2021
Sidan publicerad av: Anna Sandström