Så arbetar vi

I vårt värdegrundsarbete använder vi oss av ICDP (International Child Development Programme) i handledning och i situationer då vi behöver vara tydliga med hur vi ska förhålla oss.

ICDP samspelsmetod har som mål att stimulera och utveckla ett positivt samspel mellan vuxna och barn, barn sinsemellan och mellan vuxna och grundar sig på FN:s barnkonvention. Den passar därför väl för de värderingar som ska råda i vår förskola. Vi ser detta som ett långsiktigt och alltid förekommande arbete.

Grundstenar i vår verksamhet

Lek och lärande - Vi arbetar mycket med lärande genom leken eftersom leken hjälper barnen att bearbeta verkligheten och det kräver en stor kunskap om socialt samspel. Vi arbetar aktivt med barnen för att hjälpa dem in i leken och med konfliktlösningar. Vi har samlingar och gruppaktiviteter varvat med fri lek. Alla våra förskolor har nära till skog och natur och vi är ute varje dag, oftast flera gånger. Vi uppmuntrar och utmanar barnen att ta nästa steg i sin utveckling. Vi ser måltiderna som en viktig del av vår pedagogiska verksamhet där man får en naturlig stund tillsammans med barnen.

Trygghet - Vi har tydlig struktur och fasta rutiner samt ett positivt klimat för att skapa trygghet för barnen.

Kommunikation - I Bengtsfors kommuns förskola finns också ett stort fokus på arbetet med kommunikation i form av Alternativ Kompletterande Kommunikation (AKK). För att utveckla och förstärka barnens språk använder vi oss dagligen av teckenkommunikation. Vi använder oss också av stödtecken. Specialpedagoger besöker förskolan regelbundet för handledning av personal och även direkt stöd till barn.

Filmen nedan, som är gjord av Specialpedagogiska skolmyndigheten, visar hur Bengtsfors kommun arbetar med AKK.

Mål och styrdokument

Förskolan planerar sin verksamhet utifrån läroplanen.

Våra mål

  • Förskolan lägger grunden för ett livslångt lärande och vi arbetar för att stimulera barnens utveckling och lärande.
  • Vi arbetar dagligen med den värdegrund* som hela vårt demokratiska samhälle vilar på. Barnen ska känna sig trygga och vara den de vill vara.
  • Barnen ska kunna påverka sin vardag i förskolan genom delaktighet och inflytande, vi lägger stor vikt vid att barnen ska få utrymme för sina planer, sin fantasi och kreativitet i leken och lärandet och samtidigt utveckla förmågor för att aktivt kunna verka i demokratin.
  • Barns lärande sker till stor del genom lek, därför månar vi om att ge leken tid och arbetar för att varje barn behåller sin nyfikenhet och lust att lära samt att erbjuda en stimulerande lekmiljö inne och ute.
  • Demokratiska förmågor utvecklas i möten med andra, genom samtal och i relationer. Ett tillåtande klimat, tillitsfulla relationer och att ingen kränks är förutsättningar för en god lärandemiljö och vi har en likabehandlingsplan som utvärderas och uppdateras varje år.

*Värdegrunden omfattar; människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet mellan människor (källa: Skolverkets webbplats).

Utdrag ur Läroplan för förskolan Lpfö 18

Förskolan ska skapa förutsättningar för att varje barn utvecklar;

  • Öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar.
  • Förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation och vilja att hjälpa andra
  • Sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen och
  • Förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionsnedsättning.

Central elevhälsa

Vid behov har barn i förskolan tillgång till resurserna som finns i kommunens centrala elevhälsa. Den centrala elevhälsan arbetar med tidiga och förebyggande insatser. Utgångspunkten är alla barns och elevers rätt till delaktighet och sammanhang, såväl fysiskt som socialt. Stöd ska i första hand ges genom insatser i vardagsmiljön, det vill säga hos i förskolan och i skolan.

I elevhälsan ingår skolsköterska och skolläkare, skolkurator, skolpsykolog, specialpedagoger samt  studie- och yrkesvägledare.

Relaterad information

Skriv ut
Senast uppdaterad: 26 september 2019
Sidan publicerad av: Anna Sandström