Säkerhetsinformation om kemikalier på Rexcell Skåpafors

Foto: Anna Sandström

Rexcell Tissue & Airlaid är ett pappersbruk som i huvudsak tillverkar material till det dukade bordet. Det är beläget ca 4 kilometer söder om Bengtsfors tätort.

Vid tillverkningen av papper använder bruket kemikalier. Säkerheten kring dessa kemikalier är mycket hög. Några av brukets kemikalier bedöms vara så farliga och används i en sådan mängd att hanteringen är reglerad i regelverk som bygger på EU:s Seveso III-direktiv. Det är ett EU-direktiv som syftar till att minska risken för, och konsekvenserna av, allvarliga kemikalieolyckor.

Om det trots allt skulle inträffa en kemikalieolycka finns rutiner och resurser för att begränsa skadan.

Säkerhetsarbetet vid Rexcell är främst inriktat på att förebygga att olyckor inträffar samt lindra konsekvenserna om de trots allt sker. Riskanalyser genomförs vid all ny- och ombyggnation. Skyddsronder och avvikelserapportering sker kontinuerligt. Anläggningen är också försedd med ett antal tekniska säkerhetssystem för att minska omfattningen av en olycka.

De kemikalier som används är farliga på olika sätt och de kan vid olyckor medföra påverkan på hälsan och miljön. I nedanstående tabell anges de kemikalier som medför någon form av risk. Acetylen används vid svetsning. Gasol används vid förbränning och diesel som fordonsbränsle. Dessa kemikalier bedöms inte kunna ge allvarliga effekter utanför industriområdet. Däremot finns det alltid risk när dessa kemikalier transporteras på allmän väg.

Förteckning över kemikalier som används vid Rexcell

Produkt

Avger gas

Irriterande/giftig

Frätande

Brandrisk

Miljöfarlig

Acetylen

Gasol

Diesel

Vad händer vid en olycka

I dagsläget bedöms en totalbrand av fabriken ge de största konsekvenserna utanför området. Vid en eventuell större brand kan kraftig rökutveckling uppstå, vilket kan beröra områden runt anläggningen. Här påverkas givetvis rökspridningen av de väderbetingelser som råder vid den aktuella tidpunkten.

Både Bengtsfors räddningstjänst och företaget har insatsplaner för hur räddningsarbetet ska gå till, om det skulle inträffa en olycka. Planerna beskriver bland annat hur räddningsarbetet ska ledas och genomföras. I händelse av brand kommer allmänheten att informeras via VMA (viktigt meddelande till allmänheten) enligt räddningstjänstens rutiner.

Krisinformation - om något händer

www.bengtsfors.se är kommunens officiella och primära informationskanal vid extraordinära händelser.

Spridning av information ska ske så snart som informationen är bekräftad, oavsett omfattning.

Vid akut fara – varna människor

Vid akut fara kan räddningtjänsten gå ut med ett VMA (Viktigt Meddelande till Allmänheten) för att varna människor.

Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA) är en varning till allmänheten vid till exempel gasutsläpp, en stor brand eller annan allvarlig olycka.

I Bengtsfors kommun kan du nås av ett VMA på dessa sätt:

•  Varning via radio och tv
  • Varning genom ett talmeddelande till fast telefoni inom det drabbade området.
  • Varning genom ett sms-meddelande till mobiler som är adressregistrerade i det drabbade området.
  • Varning genom ett sms-meddelande till mobiler som befinner sig i området. Detta sker genom positionering av mobiltelefoner enligt den lagändring som trädde i kraft den 1 juli 2017.

Hur du ska agera vid VMA

• Stänga dörrar, fönster och ventiler.
  • Lyssna på Sveriges Radio P4 för mer information.
  • På SVT:s Text-TV sidan 100 anger man när en VMA-situation pågår och hänvisar för mer
    information till Text-TV sidan 599 där samma meddelande som läses i radio publiceras skriftligt.
  • För information vid ett VMA, ring ej nödnumret 112, ring istället informationsnumret 113 13 eller följ information på www.krisinfo.se

Övriga medier och metoder för informationsspridning

Information till allmänheten kan också ske på följande sätt:

• de sociala medier som kommunen använder
  • muntligt direkt till mottagarna – vanligast direkt under räddningsinsats eller när allmänheten inte kan nås på annat sätt
  • upplysningscentral – om inte kommunens växel hinner besvara alla samtal kan en upplysningscentral upprättas. Här besvaras allmänhetens frågor kring den aktuella situationen.
  • Frivillig resurgrupp (FRG) - Bengtsfors kommun kan vid behov be den lokala frivilliga resursgruppen om hjälp med informationsspridning, lämpar sig exempelvis vid dörrknackningar och liknande.

Rexcell Tissue & Airlaid AB
666 25 Bengtsfors