Så här kan du påverka

Foto: Anna Sandström

Om du vill vara med och påverka utvecklingen i samhället är bästa sättet att gå och rösta vart fjärde år. Du kan också engagera dig politiskt eller inom någon intresseorganisation. Vill du påverka kan du ta kontakt med de förtroendevalda, politikerna, som är med i kommunfullmäktige, nämnder och styrelser eller ta kontakt med ett politiskt parti.

En fullmäktigeledamot har möjlighet att:

• Lämna in motioner, det vill säga skriftliga förslag till kommunfullmäktige. Motionen bereds alltid av kommunens tjänstemän innan den återvänder till kommunfullmäktige för beslut.
  • Ställa enkla frågor eller interpellationer i kommunfullmäktige där frågan debatteras och besvaras. Dessa frågor leder inte till beslut.

Frågor och förslag kan vara resultat av att enskilda medborgare och intressegrupper har påpekat problem eller kommit med önskemål.

En förtroendevald har möjlighet att väcka en fråga i sin nämnd/utskott.

Som kommunmedborgare kan du vända dig direkt till kommunen med din fråga, förslag eller synpunkt.

Här kan du lämna en synpunkt.

Vem kan bli förtroendevald?

Alla som har rösträtt i kommunen kan väljas som förtroendevald, varför åldersgränsen är 18 år. Däremot är inte ledande tjänstemän valbara eftersom deras objektivitet kan ifrågasättas.

Senast uppdaterad: 7 oktober 2022