Allas ansvar att förhindra smittspridning

Här finns rekommendationer om vad du bör, kan och får göra beroende på ålder och om du är sjuk eller inte. Regering och myndigheter är tydliga i sitt budskap – alla har ett gemensamt ansvar för att förhindra smittspridningen av Coronaviruset. 

Stäng meddelande

Ansöka om ekonomiskt bistånd - första gången

Om det är första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd eller om det är mer än tre månader sedan du ansökte senast behöver du fylla i en lite längre ansökan. Om det är mindre än tre månader sedan du ansökte senast räknas det som en återansökan. Information om vad som gäller vid återansökan.

För att ansöka om ekonomiskt bistånd krävs att du är aktivt arbetssökande.

För att vi ska utreda din ansökan om ekonomiskt bistånd måste du boka ett möte med en arbetsmarknadssekreterare på arbete- och integrationsenheten. Ni gör tillsammans en plan för att du ska bli självförsörjande så snabbt som möjligt. Ta med en lista över de jobb du sökt de senaste tre månaderna till mötet.

Kontakta vår kundtjänst för att boka tid med en arbetsmarknadssekreterare

Tänk på

Tänk på att du bara kan ansöka om ekonomiskt bistånd en gång per månad. Det är därför viktigt att du samlar alla utgifter du vill ansöka om till ett tillfälle.

Underlag att bifoga och spara

Första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd ska du bifoga följande underlag för tre månader tillbaka i tiden:

  • Hyresavi
  • Kontoutdrag
  • Kontoöversikt

Var noga med att spara kvitton och andra underlag till utgifter du ansöker om. Du behöver inte skicka med dem men du måste kunna visa upp korrekta underlag vid eventuella kontroller.

Hjälp med ansökan

Om du behöver hjälp att fylla i ansökningsblanketten är du välkommen till vår kundtjänst.

Utredning och beslut

När vi tagit emot din ansökan kontrollerar vi att:

  • Alla nödvändiga uppgifter finns med.
  • Dina lämnade uppgifter överensstämmer med uppgifter från Försäkringskassan, CSN, A-kassan och Arbetsförmedlingen.
  • Du uppfyller kraven utifrån din situation, till exempel att du är aktivt arbetssökande.

När vi gjort alla kontroller räknar vi på din ekonomi utifrån riksnormen. Vi tar sedan ett beslut som vi meddelar dig.

Överklaga beslut

Här kan du läsa mer om hur det går till att överklaga ett beslut.

Kundtjänst

Andressa Langer
Kundtjänst
0531-52 67 03
andressa.langer@bengtsfors.se

Maryan Nuur
Kundtjänst
0531-52 70 75
maryan.nuur@bengtsfors.se

Talar arabiska och somaliska

Martina Aloandersson
Kundtjänst
0531-52 70 74
martina.aloandersson@bengtsfors.se

Mayson Sawan
Kundtjänst
0531-52 70 77
mayson.sawan@bengtsfors.se

Talar arabiska

Öppettider

Måndag-torsdag: 8.30-16.00
Fredag: 8.00-15.00 (endast telefon)
Lunchstängt: 12.00-12.30

Skriv ut
Senast uppdaterad: 20 januari 2020
Sidan publicerad av: Anna Sandström