Jämförelser med andra
Flera olika myndigheter och organisationer genomför mätningar där Sveriges kommuner jämförs med varandra.
Kommunens kvalitet i korthet
Kommunens kvalitet i korthet drivs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och mäter kommuners kvalitet ur ett medborgarperspektiv och jämför kommuner med varandra. Undersökningen handlar till exempel om bibliotekens eller återvinningscentralens öppettider, kötid för att få en förskoleplats och det bemötande medborgarna får från kommunen. Cirka 220 av landets 290 kommuner deltar i undersökningen. Resultat från undersökningen redovisas varje år. Mätningarna är uppdelade i följande områden:
- Tillgänglighet
- Trygghet
- Delaktighet och information
- Effektivitet
- Samhällsutveckling
Öppna jämförelser - Socialstyrelsen
Genom Socialstyrelsens öppna jämförelser kan du jämföra kvaliteten inom socialtjänst samt hälso- och sjukvård i hela Sverige.
Öppna jämförelser - SKR
SKR:s öppna jämförelser är undersökningar som visar jämförande information om kvalitet, resultat och kostnader inom vissa verksamhetsområden som kommuner, landsting och regioner ansvarar för.
Information till alla - SKR
Medborgare söker information och förväntas hitta svar på sina frågor på kommunens webbplats. SKR genomför en årlig granskning av kommunernas information till medborgarna i syfte att stödja ett förbättringsarbete. Alla kommuners webbplatser ingår i dessa årliga undersökningar.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Information till alla - SKR:s webbplatsgranskning 2015.pdf , 1.1 MB, öppnas i nytt fönster. | 1.1 MB | 2016-10-26 10.05 | |
Information till alla - SKR:s webbplatsgranskning 2016.pdf , 480.7 kB, öppnas i nytt fönster. | 480.7 kB | 2017-02-02 13.30 | |
Information till alla - SKR: s webbplatsgranskning 2017.pdf , 490.1 kB, öppnas i nytt fönster. | 490.1 kB | 2020-03-04 16.30 |
Servicemätningar
Inom valda delar av vår verksamhet gör vi servicemätningar. I listan nedan finns rapporter från de servicemätningar vi gör.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Insikt - en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning 2013.pdf , 2.9 MB, öppnas i nytt fönster. | 2.9 MB | 2016-10-26 10.06 | |
Servicemätning via telefon och e-post 2015.pdf , 4.6 MB, öppnas i nytt fönster. | 4.6 MB | 2016-10-26 10.06 | |
Kvalitetsmätning av telefoni och e-post 2016.pdf , 4.5 MB, öppnas i nytt fönster. | 4.5 MB | 2017-02-02 13.24 | |
Insikt - en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning 2017.pdf , 4.5 MB, öppnas i nytt fönster. | 4.5 MB | 2020-03-04 16.21 | |
Löpande insikt - Uppföljning av kommunens service (NKI) 2018.pdf , 662.7 kB, öppnas i nytt fönster. | 662.7 kB | 2020-03-04 16.24 |